Ce informații conține RAR Auto Pass

Ce informații conține RAR Auto Pass și cum te ajută la cumpărarea unui autoturism?

Achiziționarea unei mașini second-hand se poate dovedi un proces anevoios și plin de incertitudini. Deși mulți vânzători îți vor prezenta autoturismul drept perfect întreținut și fără defecte ascunse, experiența arată că piața auto poate ascunde reale capcane: kilometraje date înapoi, daune structurale nedeclarate, reparații improvizate sau probleme de proveniență.

Până nu demult, cumpărătorii români aveau la îndemână doar testul de condus și o inspecție vizuală, deseori insuficiente pentru a confirma exact starea vehiculului. Registrul Auto Român (RAR) a creat RAR Auto Pass, un raport de RAR verificare oficial menit să ofere mai multă transparență în procesul de vânzare-cumpărare a mașinilor la mâna a doua.

Probleme frecvente la vehiculele second-hand

Pe piața auto la mâna a doua, două dintre cele mai cunoscute practici care pun cumpărătorul în pericol sunt:

  • Kilometrajul “dat înapoi”: Uneori, vânzătorii manipulează odometrul pentru a face mașina să pară mai puțin uzată. De exemplu, un autoturism cu 250.000 km în realitate poate fi prezentat ca având doar 150.000 km pe bord.
  • Accidente ascunse: Mașinile implicate în coliziuni majore pot fi reparate superficial, doar pentru a fi vândute rapid, iar cumpărătorii nu cunosc riscurile structurale.

Prin RAR Auto Pass, RAR a instituit un mecanism oficial prin care să elimine acele practici de înșelare a clienților. Raportul aduce date concrete – culese la inspecțiile tehnice periodice (ITP) și din evidențele RAR – care confirmă (sau nu) veridicitatea declarațiilor vânzătorului. Astfel, piața devine mai curată, iar clienții se pot bucura de mai multă siguranță și echitate la achiziție.

Ce informații conține RAR Auto Pass?

Raportul generat de Registrul Auto Român cuprinde, în principal, patru categorii de informații relevante:

Kilometrajul consemnat la inspecțiile tehnice periodice

Poate cel mai important capitol, această secțiune indică evoluția kilometrajului de la un ITP la altul. Spre exemplu, raportul ar putea specifica:

  • 2018 (ITP): 120.000 km
  • 2019 (ITP): 135.000 km
  • 2021 (ITP): 155.000 km

Aceste date pot dezvălui imediat dacă la un moment dat kilometrajul a scăzut nejustificat, semnalând “darea înapoi”.

Mențiuni despre reparații și daune structurale

În cazul în care autoturismul a fost implicat într-un accident major ori a suferit reparații la elemente esențiale (punte, șasiu, lonjeroane), iar aceste evenimente au fost raportate la RAR, ele vor fi reflectate în raport.

O mențiune privind intervenții la structura de rezistență ridică semnale de alarmă pentru cumpărător, care va dori să verifice calitatea reparațiilor și să evalueze gradul de siguranță rutieră.

Conformitatea seriei de șasiu și a datelor tehnice

RAR Auto Pass poate alerta dacă există neconcordanțe între datele oficiale și ceea ce prezintă vânzătorul (de ex. un alt tip de motorizare, altă normă de poluare decât cea declarată, număr de șasiu modificat).

În situații extreme, se pot descoperi probleme de proveniență, precum mașini furate sau “clonate”.

Alte observații din arhiva RAR

Raportul poate include și rezultatele testelor efectuate la ITP. Dacă mașina a fost respinsă, care a fost motivul? Ce reparații s-au cerut pentru omologarea ulterioară? Aceste detalii oferă indicii privind starea tehnică și istoricul de întreținere.

De ce contează aceste informații pentru cumpărarea unei mașini?

  • Protecția împotriva uzurii ascunse

O mașină cu kilometraj măsluit e mult mai uzată decât arată. Piese scumpe, precum injecția, turbina, cutia de viteze, pot fi aproape de sfârșitul duratei de viață. Odată ce devii proprietar(ă), vei suporta reparații neplanificate ce pot ajunge la mii de lei.

  • Evitarea mașinilor accidentate grav

Un autovehicul care a avut un accident semnificativ și a fost reparat superficial are, potențial, structură slăbită, punând în pericol viața șoferului și a pasagerilor la orice nou impact. Dacă raportul menționează reparații structurale, trebuie să fii extrem de atent(ă) și să ceri o inspecție profesionistă sau să te reorientezi spre altă ofertă.

  • Negociere transparentă

Când cifrele din RAR Auto Pass contrazic declarațiile vânzătorului, poți cere o reducere substanțială de preț. Sau, în cazuri de contradicții grave, să abandonezi tranzacția. Pe de altă parte, dacă raportul confirmă totul, chiar și vânzătorul poate cere un preț echitabil, dovedind calitatea mașinii.

Cum obții raportul RAR Auto Pass?

Vizitând site-ul RAR-AutoPass.ro, trebuie să:

  • Completezi datele despre mașină (seria de șasiu – VIN, uneori și numărul de înmatriculare).
  • Să achiți o taxă (nu foarte mare comparativ cu costul unei mașini).
  • Să primești, prin e-mail sau direct pe site, raportul într-un format PDF.

VIN-ul (Vehicle Identification Number) este un cod unic, gravat pe șasiu și pe actele mașinii. Dacă vânzătorul refuză să ți-l furnizeze, e un mare semn de întrebare. De altfel, poți să-l vizualizezi personal pe mașină, dar de obicei are sens să-l obții înainte de a face drumuri inutile la fața locului.

Raportul se eliberează relativ rapid (în câteva minute sau ore), iar costul e infim față de potențialele pierderi dacă te confrunți cu reparații scumpe sau cu un vehicul devalorizat. Prin urmare, raportul devine o investiție minimă în securitatea financiară și rutieră.

Pașii de urmat pentru a interpreta corect raportul

  • Compară kilometrii menționați la diverse ITP-uri

Observă dacă există o creștere constantă. Dacă la un moment dat scad cu 20-30.000 km, e limpede că s-a intervenit la odometru.

  • Verifică mențiunile despre daune

Dacă raportul precizează reparații structurale, este foarte important să știi de accident. Discută cu vânzătorul și cere facturile de reparație pentru a confirma calitatea lucrării.

  • Observă orice altă avertizare

Uneori, pot apărea: “neconcordanță la VIN”, “motor neomologat”, “vehicul suspectat de proveniență incertă”. În asemenea cazuri, e bine să fii prudent(ă) și să cereți clarificări suplimentare.

  • Corelează cu testul pe drum

Un raport curat nu exclude, de exemplu, reparații neoficiale nedepistate la RAR. De aceea, un test drive și o inspecție la service rămân esențiale.

Într-o piață încă afectată de fraude, raportul RAR devine cea mai sigură soluție de a afla istoricul real al mașinii. Economisești timp, bani și eviți potențiale riscuri de siguranță rutieră.

În plus, nu mai ești la mila declarațiilor subiective ale vânzătorului: cifrele și datele oficiale nu pot fi contrazise. Acest minim efort poate fi diferența dintre o afacere reușită și un coșmar cu reparații neprevăzute și potențiale litigii.

Așadar, nu uita să-l soliciți și să-l analizezi în detaliu, pentru a lua o decizie bine fundamentată și a-ți proteja investiția, siguranța și liniștea.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *